Słodycze lepsze i gorsze

Słodycze lepsze i gorsze

Za słodyczami przepadają chyba wszyscy. Ale brak umiaru w ich spożywaniu to prosta droga do otyłości, cukrzycy oraz wielu innych schorzeń. Jak często można jeść słodycze, by nie narazić się na nieprzyjemne konsekwencje zdrowotne?

Z punktu widzenia biologii słodycze nie są nam do niczego potrzebne – nie dostarczają organizmowi niemal żadnych wartościowych składników, obfitują za to w kalorie i powodują liczne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, jeśli nie zachowuje się umiaru w ich spożywaniu. Z drugiej jednak strony są źródłem niezwykle przyjemnych doznań smakowych. Kto z nas nie pozwala sobie od czasu do czasu na małe co nieco?

 

Zachowaj umiar!

Może na początek, w ramach ostrzeżenia, wymienimy choroby wywoływane przez nadmierną konsumpcję słodyczy: oprócz nadwagi i otyłości można nabawić się również próchnicy zębów, cukrzycy typu 2, miażdżycy, a także dolegliwości związanych z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Spożywanie czekolady, ciastek, batonów, drażetek oraz innych łakoci w rozsądnych ilościach nie musi prowadzić do rozwoju tych chorób. Dlaczego jednak kalorie dostarczane przez słodycze określa się jako puste?

 

Puste kalorie

Głównym składnikiem słodyczy jest cukier, należący do węglowodanów prostych, które w bardzo krótkim czasie podnoszą poziom glukozy we krwi, i które organizm równie szybko spala – stąd uczucie głodu po chwilowym zaspokojeniu apetytu słodyczami. O wiele bardziej wartościowe są węglowodany złożone, które nie podlegają tak szybko procesom metabolicznym i w związku z tym na dłużej zapewniają uczucie sytości.

 

Jakich słodyczy unikać?

Niektóre słodycze są mniej szkodliwe niż inne. Do najbardziej szkodliwych należy zaliczyć pieczywo cukiernicze, a więc kruche ciastka, wafelki, herbatniki, ciastka francuskie, batony i cukierki. Dlaczego? Oprócz cukru zawierają one również duże ilości tłuszczu cukierniczego – to jeden z najbardziej niezdrowych tłuszczów, wyrabiany z utwardzonych tłuszczów roślinnych.

 

Na jakie można sobie pozwolić?

Do „najzdrowszych” słodyczy zalicza się czekoladę, zwłaszcza tą z dużą ilością kakao. Ziarna kakaowca, z których się ją produkuje, obfitują m. in. w magnez, wapń, żelazo, witaminy A i E. Od czasu do czasu można się też skusić na sezamki (które robi się jedynie z trzech składników: ziarna sezamowego, cukru i glukozy), chałwę (zawierającą oprócz sezamu kakao, wanilię lub orzechy) oraz lody.