Czym zaspokoić głód na diecie?

Czym zaspokoić głód na diecie?

Jedna z zasad zdrowego żywienia zakłada, że nie powinno się podjadać między posiłkami. Nie zawsze jednak spalamy taką samą ilość kalorii w ciągu dnia. Lepiej zaspokoić głód przekąską niż podwójną porcją obiadu.

Na to, ile kalorii spalimy w ciągu dnia, ma wpływ nie tylko nasz tryb życia, ale również takie czynniki jak stres czy nieprzewidziane okoliczności, które zmuszają nas np. do zwiększonej aktywności fizycznej. Intensywne dni eksploatują nas bardziej. Organizm domaga się wtedy więcej kalorii. Nawet jeśli jesteś na diecie, nie zaszkodzi Ci lekka i zdrowa przekąska między posiłkami.

 

Batoniki pełnoziarniste

Przekąska taka nie powinna mieć więcej niż 200 kcal. Odpadają więc fast-foody i czekoladowe batony, które nie dość, że są kaloryczne, to jeszcze nie dostarczają organizmowi wartościowych składników odżywczych. O wiele lepsze będą np. batoniki pełnoziarniste, zwłaszcza te z orzechami. Zawierają one duże ilości węglowodanów, pozwalają więc organizmowi się zregenerować po solidnej dawce stresu czy wysiłku fizycznego. Jeden batonik ma ok. 140 kcal.

 

Owoce

W przerwie między jednym posiłkiem a drugim warto się skusić na kilka plastrów ananasa, obfitującego w mangan, witaminę B6, witaminę C oraz biotynę (składnik wspomagający odchudzanie). Smaczną przekąską są też mandarynki, bogate w potas, fosfor, żelazo, beta-karoten i witaminę B – 3 sztuki pokrywają 90% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę C. Bardzo sycące jest kiwi – to naturalne źródło witamin C, B i E, potasu oraz cynku. Banan ma o wiele więcej kalorii, ale będzie w sam raz na silny głód – zaleca się jeść banany w szczególności osobom aktywnym fizycznie oraz takim, które doświadczają stanów depresyjnych (zawarty w bananie tryptofan poprawia nastrój). Tuż przed posiłkiem (lub po) można sobie pozwolić na jabłko – to jeden z najmniej kalorycznych owoców.

 

Warzywa

Nie tylko owoce mogą być dobrą i zdrową przekąską. Również warzywa pozwalają zaspokoić apetyt. Np. seler naciowy jest jednym z najzdrowszych, a przy tym najmniej kalorycznych warzyw: łodyga ma zaledwie 3 kcal. Na jego zawartość odżywczą składają się błonnik, witamina C, olejki eteryczne, witamina E, B, PP, kwas foliowy, cynk, potas, wapń oraz fosfor. Seler naciowy nie należy jednak do najsmaczniejszych przekąsek, dlatego lepiej go jeść z jogurtem naturalnym lub kefirem. Za tym połączeniem przemawiałoby i to, że zawarty w mleku wapń bierze udział w spalaniu tkanki tłuszczowej, a białko przyspiesza przemianę materii.