Czego nie jeść na kolację?

Czego nie jeść na kolację?

Kolacja jest ostatnim posiłkiem w ciągu dnia – organizm wieczorem spowalnia tempo i nie potrzebuje już tylu kalorii, co rano. Dlatego posiłek ten powinien być lekkostrawny i niezbyt obfity.

Utarło się przekonanie, że jeśli chcesz być fit, nie powinnaś jeść kolacji. Znane przysłowie mówi: „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Ale czy rzeczywiście kolacja jest zbędna? Co zyskamy, wykluczając ją ze swojego codziennego menu?

 

Nie rezygnuj z kolacji!

Nie jest prawdą, jakoby kolacja ponosiła winę za szerszą talię, nieestetyczne wałki na brzuchu czy grube uda. Nie musisz też jeść ostatniego posiłku tuż po 18.00, by mieć szczupłą i atrakcyjną sylwetkę. Wszystko to są mity, które powtarzano tak długo, że zyskały pozór prawdy. Problemów z nadwagą nie powoduje jedzenie kolacji jako takie, lecz raczej opychanie się przed snem wysokokalorycznymi i tłustymi produktami. Magiczna 18.00 nie ma tu nic do rzeczy – możesz zjeść kolację nawet o 22.00, a i tak nie przytyjesz, jeśli tylko będziesz przestrzegała dwóch podstawowych zasad.

 

W jakich godzinach najlepiej jeść kolację?

Jedna z tych zasad głosi, że kolację powinno się jeść co najmniej 2 godziny przed snem. Jeśli więc kładziesz się spać o północy, nic nie stoi na przeszkodzie, byś dwie godziny wcześniej przygotowała sobie pożywny i sycący posiłek. Druga natomiast zasada dotyczy tego, co wolno, a czego nie wolno jeść na kolację, jeśli chce się mieć szczupłą sylwetkę.

 

Czego unikać tuż przed snem?

Przede wszystkim zrezygnuj z potraw tłustych, ciężkostrawnych i pozbawionych wartości odżywczych. Takie dania nie tylko sprzyjają nadwadze, ale również wpływają niekorzystnie na sen, powodują problemy żołądkowe. Nie jedz więc fast-foodów, chipsów, słodyczy, potraw smażonych (takich jak placki ziemniaczane czy naleśniki), tłustych sosów, ale także jajecznicy, omletów, makaronów, białego pieczywa, dżemów czy owoców (zawierają wiele cukru). Im mniej cukru, węglowodanów i tłuszczu, tym zdrowiej. Nie znaczy to, że nie możesz sobie pozwolić np. na jabłko przed snem. Ale już sałatki owocowe nie są wskazane. Po zjedzeniu produktów bogatych w cukier jego poziom we krwi znacznie wzrasta, a później gwałtownie opada, przez co znów czujemy się głodni. Zamiast wymienionych powyżej potraw zaleca się jeść chleb pełnoziarnisty, chudy lub półtłusty twaróg, warzywa, gotowane jajka, ryby, jogurty naturalne oraz drób (oczywiście w umiarkowanych ilościach).